Core Web Vitals – co to jest?

W jaki sposób wskaźnik Core Web Vitals (CWV) może wpłynąć na widoczność Twojego sklepu w wyszukiwarce? Co zrobić, aby zoptymalizować stronę pod nowe wytyczne i nie stracić pozycji? 

W 2020 r. Google wprowadziło nowe podstawowe wskaźniki rankingowe, tzw. Core Web Vitals (CWV). Pierwsze zmiany zostały zainicjowane w czerwcu 2021 r. a w sierpniu 2021 r.  ostatecznie weszły w życie. 

CWV jest strategią Google mającą na celu poprawienie jakości wyświetlanych stron internetowych. Firma dzięki tym usprawnieniom, chce dostarczać internautom najbardziej trafne wyniki wyszukiwania. Ma to duży związek z projektowaniem pozytywnych doświadczeń użytkownika na stronie internetowej. Oznacza to, że czytelne i szybkie strony będą widoczne wyżej w wynikach wyszukiwań. 

CWV jest częścią Page Experience Signals czyli pomiaru użyteczności strony dla użytkownika pod względem szybkości ładowania oraz możliwości większej interakcji. Zaliczamy do nich: 

– responsywność strony,

– szyfrowanie, 

– brak reklam, 

– Core Web Vitals. 

Czy czas ładowania się strony wpływa na jej widoczność w wyszukiwarce Google?

Tak – potwierdzeniem tego jest wprowadzony czynnik CWV, który oficjalnie wpływa na pozycję strony internetowej w Google

Core Web Vitals — kluczowe wskaźniki

Możemy wyróżnić dwa rodzaje danych gromadzonych w ramach CWV — naturalne oraz laboratoryjne. Pierwsze to informacje uzyskane na podstawie działań i testów realnych użytkowników strony. Dane laboratoryjne są efektem testów przeprowadzonych przez sztuczną inteligencję. Poniżej przedstawiamy najważniejsze wskaźniki Core Web Vitals.

  • CLS (Cumulative Layout Shift) — czynnik związany ze stabilnością wizualną strony internetowej. CLS do 0,1 jest uważany za dobry, od 0,1 do 2,5 za przeciętny, a powyżej tej wartości, należy zoptymalizować układ strony oraz jej ruchome elementy.
  • FID (First Input Delay) — czynnik, który wskazuje na zależność między czasem ładowania się strony a pierwszą akcją, jaką użytkownik może na niej wykonać. Dobrym wynikiem jest ten poniżej 100 ms,  przeciętny — między 100 a 300 ms. Czerwona lampka ostrzegawcza powinna się włączyć, gdy FID przekracza 300 ms.
  • LCP (Largest Contentful Paint) — dotyczy czasu, w którym załaduje się największy element w witrynie. Może to być grafika, film lub tekst. Jaki wynik uważany jest za dobry lub poprawny? Za dobry czas Google przyjął mniej niż 2,5 sekundy. Między 2,5 a 4 sekundy to przeciętny wynik, nad którym warto popracować. Kiedy największy element na stronie ładuje się dłużej niż 4 sekundy, może to zakończyć się to opuszczeniem strony przez użytkownika przed załadowaniem elementu, dlatego wynik ten Google uznał za alarmujący. 
  • TBT (Total Blocking Time) — jest to wskaźnik, który pokazuje czas pomiędzy załadowaniem się pierwszego elementu na stronie a możliwością wprowadzenia danych przez użytkownika.
  • TTI (Time to Interactive) — wskaźnik, który mierzy czas pomiędzy ładowaniem strony a możliwością wprowadzenia danych przez użytkownika.
  • FCP (First Contentful Paint) — wskaźnik, który odzwierciedla czas potrzebny do załadowania pierwszej grafiki, tekstu albo materiału wideo.

Core Web Vitals —  jak i gdzie sprawdzić?

Gdzie można przetestować swoją stronę pod kątem Core Web Vitals? Jest kilka narzędzi dzięki którym można takie testy przeprowadzić. Pierwszym z nich jest PageSpeed Insight. Po wejściu na: https://pagespeed.web.dev/ i wpisaniu adresu testowanej witryny otrzymujemy wyniki. Drugim przydatnym narzędziem jest bezpłatna platforma dla webmasterów, czyli Google Search Console. Jeśli zweryfikowałeś już swoją stronę w GSC, wystarczy, że wejdziesz w “Eksperymenty i personalizacja”, a następnie w “Podstawowe wskaźniki internetowe”. Trzecim narzędziem open-source jest Lighthouse, który można uruchomić na dowolnej stronie internetowej. Dzięki niemu otrzymamy audyt wydajności, dostępności, progresywnych aplikacji internetowych, SEO i nie tylko. Uruchamiamy go poprzez Chrome DevTools.

Core Web Vitals strony — jak je zoptymalizować

Wszystko zależy oczywiście od tego, z którym parametrem jest problem. Poniżej przedstawiamy najczęstsze problemy dla wybranych parametrów oraz ich rozwiązanie.

LCP

  • Zbyt długi czas renderowania w witrynie — najczęściej związany z nadmiernym czasem odpowiedzi serwera. Rozwiązaniem może być tutaj optymalizacja serwera lub wdrożenie CDN (system dostarczania treści).
  • Blokowanie renderowania przez CSS lub JavaScript — uniemożliwia wczytanie się głównej zawartości witryny przed tymi plikami. Pomocne może okazać się usunięcie niekrytycznych i zbędnych skryptów.
  • Renderowanie po stronie klienta — może uniemożliwić lub utrudnić użytkownikom działania na stronie, zanim cały JavaScript się nie wczyta. Rozwiązaniem może być optymalizacja tego typu renderowania już w czasie tworzenia strony, renderowanie wstępne lub renderowanie po stronie serwera.

FID

  • Usunięcie nieaktualnych i zbędnych kodów JavaScript — dzięki temu przeglądarka będzie potrzebowała mniej czasu, by go załadować na stronie.
  • Podział kodu na krótsze fragmenty — dzięki temu opóźnienie wpisywania danych na stronie będzie mniejsze.
  • Uruchomienie głównego wątku JavaScript w tle, np. dzięki Web Worker. Dzięki temu strona załaduje się szybciej. 

CLS 

  • Uwzględnienie szerokości i wysokości elementów graficznych (obrazków, reklam, ramek iframe) — pozwoli to na przyznanie miejsca przez przeglądarkę i ograniczenie ryzyka przesunięcia takiego elementu.
  • Dynamiczna treść tylko pod wpływem interakcji użytkownika — wg Google lepiej zrezygnować z umieszczania treści nad już istniejącą, jeśli nie ma to wpływu na interakcję z użytkownikiem.
  • Stosowanie pierwotnie załadowanych fontów — pozwoli to uniknąć zmian w układzie strony, które mogą być spowodowane pojawieniem się czcionek internetowych.

Potrzebujesz pomocy z optymalizacją strony

Skontaktuj się z nami.