Google Ads nieustannie zmierza w stronę automatyzacji, ograniczając przy tym możliwość ręcznej, zaawansowanej optymalizacji kampanii. Biorąc to pod uwagę, wielu z nas zastanawia się co możemy zrobić w celu ulepszenia naszych działań reklamowych. W dzisiejszym artykule skupimy się na plikach produktowych, które są podstawą reklam sklepów internetowych.
Budowa feedu produktowego
Niezbędnikiem feed’u produktowego są odpowiedniej jakości dane w atrybutach w formie zgodnej z wymaganiami platform reklamowych oraz jego struktura (w celu maksymalizacji jakości naszego pliku produktowego warto uzupełnić wszystkie możliwe atrybuty). Zróbmy jednak krok dalej i porozmawiajmy o dodatkowych możliwościach rozwijania feed’ów, a mianowicie o niestandardowych etykietach.
Do czego służą etykiety niestandardowe?
„Custom labels”, czyli wcześniej wspomniane etykiety niestandardowe, pozwolą nam jeszcze efektywniej uporządkować nasze produkty. Można powiedzieć, że są one rozwinięciem wcześniej wspomnianych atrybutów. Dzięki nim podzielimy nasz asortyment o dodatkowe „kategorie”, co pozwoli nam na tworzenie bardziej zaawansowanych kampanii produktowych.
Odsyłamy również do Google support, gdzie znajdziemy więcej informacji o specyfikacji.
Przykładowa segmentacja
Niestandardowe etykiety można dostosować do swoich potrzeb oraz specyfiki danego rynku. Na przykład możemy stworzyć etykiety, które podzielą nasze produkty ze względu na sezonowość, datę premiery, czy wyniki sprzedażowe. Jednak najpopularniejszą segmentacją jest:
- Produkty sprzedające się najlepiej oraz najgorzej,
- Marżowość,
- Produkty promocyjne,
- Nowe kolekcje.
Po wdrożeniu „custom labels” każdy z produktów będzie miał swoją przypisaną wartość, dzięki temu będziemy mogli również wykluczać te, które nie będą pasowały do danej kategorii.
Jak tworzyć etykiety niestandardowe?
„Custom labels” możemy utworzyć za pomocą trzech reguł lub warunku w Google Merchant Center.
Warunek – poniżej na przykładzie etykiety, pod którą będą znajdować się produkty o cenie większej niż 30 zł widzimy jak utworzyć „custom label”.
Reguły:
- „Ustaw jako” – podporządkowujemy etykiecie niestandardowej wartość równą atrybutowi, segmentowi lub najprościej mówiąc kolumnie w pliku produktowym.
- „Pobierz” – etykietę niestandardową uzupełnimy konkretnymi wartościami z naszego pliku produktowego.
- „Wybierz najnowszą wartość” – reguła odpowiednia tylko dla danych o cenie i dostępności. Za jej pomocą ułatwimy pracę reklamodawcą, którzy korzystają z dwóch plików danych. Jak sama nazwa wskazuje w reklamach pojawi się najnowsza wartość zaimplementowana w jednym z dwóch plików.
Więcej informacji od samego autora, czyli Google odnoszących się do konfigurowania reguł znajdziemy na stronie Google support dedykowanej temu tematowi.
Dodatkowym sposobem wdrożenia etykiet jest modyfikacja samego pliku produktowego. Plik ten musi zawierać dane, które chcemy użyć do tworzenia etykiet, a następnie atrybut/kolumnę o nazwie „custom_label_x”, gdzie „x” odpowiada numerowi etykiety 1-4. Wcześniej zebrane informacje, na podstawie których posegmentujemy produkty należy umieścić w komórkach atrybutu/kolumny etykiety, np. „bestseller”, „lowseller”, czy „nowa-kolekcja”.
Podsumowanie
Etykiety niestandardowe potrafią efektywnie ułatwić nam pracę oraz wnieść nasze kampanie produktowe na nowy poziom. Dodatkowo segmentacja produktów pozwoli na nam na stworzenie struktur kampanii PLA oraz dostosowanie budżetu i stawek w taki sposób, by nałożyć większy nacisk na najlepsze produkty w danym okresie. Dzięki temu „wyciśniemy” jak najwięcej z asortymentu z największym potencjałem.