Pillar Pages i klastry tematyczne: czym są i jak poprawiają SEO?

Pillar Pages i klastry tematyczne: czym są i jak poprawić SEO?

Od lat opieramy strategie inbound marketing i SEO wokół poszczególnych słów kluczowych. Jednak zachowanie użytkowników i wydajność wyszukiwarek zmieniają się, w wyniku czego ciągle musimy aktualizować sposób, w jaki organizujemy nasze treści.

Obecnie rządzą nie poszczególne strony zorganizowane wokół słowa kluczowego, ale tak zwane Pillar Pages i grupy tematyczne powiązane między tymi stronami. Bardziej niż konkretny termin, teraz liczy się prawidłowe uporządkowanie treści według obszarów tematycznych. 

W tym przewodniku powiemy Ci wszystko – Jak poprawić pozycjonowanie SEO, a także strategie Inbound Marketingu.

Najnowsze zmiany w świecie SEO

W mijającym czasie zmienił się sposób, w jaki użytkownicy szukają informacji, a co za tym idzie, sposób, w jaki budujemy strategie SEO. Zobaczmy, jakie są główne zmiany.

Wyszukiwania są dłuższe i bardziej konwersacyjne

Zazwyczaj strategie oparte na słowach kluczowych są oparte na wyszukiwanych hasłach jedno- lub dwuwyrazowych (na przykład „restauracje”). Jednak według statystyk dzisiaj 64% wyszukiwań to 4 słowa lub więcej (na przykład „japońskie restauracje blisko mnie”). Wyszukiwania stają się coraz dłuższe i bardziej konwersacyjne, dążąc do uzyskania bardzo konkretnych informacji.

Częściowo wynika to z rozwoju wyszukiwania głosowego. Dziś, dzięki Siri i Asystentowi Google, 20% mobilnych wyszukiwań Google odbywa się za pomocą głosu.

Ale to nie jedyny powód. Inną rzeczą, o której należy pamiętać, jest to, że dzisiaj mamy dostęp do wielu treści, nie zawsze o najlepszej jakości i trafności. Użytkownicy przeprowadzają bardziej szczegółowe wyszukiwania, aby lepiej filtrować informacje i szybciej docierać do potrzebnych danych.

Z drugiej strony coraz powszechniejsze staje się „przeglądanie” treści oparte na pobieżnej lekturze nagłówków artykułów lub wyróżnień Google, w celu szybkiego pozyskania najbardziej trafnej informacji.

Wyszukiwarki lepiej rozumieją użytkowników

Algorytmy Google nieustannie ewoluują, aby jak najlepiej odpowiadać na wyszukiwania użytkowników. Google może teraz interpretować wyszukiwanie na podstawie globalnego znaczenia, a nie poszczególnych słów, i wykorzystuje strategie uczenia maszynowego do dokładniejszego interpretowania określonych terminów.

W efekcie Google oferuje możliwie najdokładniejsze informacje w odpowiedzi na wyszukiwanie, nawet jeśli słowo kluczowe nie odpowiada dokładnie temu, czego szukał użytkownik. Oznacza to, że specjaliści od inbound marketingu muszą tworzyć treści skoncentrowane na potrzebach, a nie tylko na słowach kluczowych. Dlatego nowy model opiera się na tworzeniu artykułów na temat słów kluczowych typu “long tail” powiązanych ze sobą i wokół centralnego „rdzenia”, dzięki czemu obejmujemy jak najwięcej wyszukiwań wokół określonego tematu.

Nowa struktura inbound marketingu: pillar pages i klastry tematyczne

Aby ułatwić użytkownikom znalezienie informacji, których szukają na naszej stronie oraz pomóc wyszukiwarkom w prawidłowym indeksowaniu, rozwiązaniem jest zastosowanie modelu klastra tematów: wybierz tematy, na który chcesz się pozycjonować, stwórz treści w oparciu o słowa kluczowe związane z temat i połącz je ze sobą. Ta struktura jest wspierana przez 3 kluczowe komponenty: pillar pages (strony filarowe), klastry tematyczne i linki.

Co to jest pillar pages?

Pillar pages lub strony filarowe to podstawa, na której obsługiwany jest klaster tematyczny lub grupa treści. Pillar pages obejmują wszystkie główne aspekty tematu na jednej stronie w zwięzły sposób, umożliwiając tworzenie bardziej szczegółowych postów na blogu lub treści klastrowych dla każdego tematu oraz linków do nich ze strony głównej.

Innymi słowy, pillar pages mówią o temacie w sposób ogólny, a zawartość klastra obejmuje dogłębnie słowo kluczowe związane z tematem. Na przykład możesz napisać pillar pages dotyczącą marketingu treści i klaster treści na blogu. Możesz nawet pójść o krok dalej i utworzyć dodatkowe klastry, na przykład artykuł o blogowaniu lub o tym, jak wybrać najlepsze zdjęcia dla swojego bloga.

Pillar pages są dłuższe niż typowy post na blogu, ponieważ obejmują wszystkie aspekty tematu, na który chcesz się pozycjonować, ale nie zawierasz zbyt szczegółowych informacji. Rozwiązanie to polega na tym, że pillar pages daje szybką odpowiedź na pytania dotyczące konkretnego tematu i pozwala dalej zagłębić się w artykuł, do którego prowadzi link.

Główne typy pillar pages

Pillar pages mogą się bardzo różnić w zależności od tematu, który obejmują, i jest tutaj dużo miejsca na kreatywność. Ale aby dać ci ogólny zamysł, przyjrzyjmy się 3 typom najczęściej używanych obecnie stron filarowych:

Pillar pages 10x. Ten rodzaj pillar pages jest najbardziej rozbudowany i wymaga najwięcej pracy. Większość treści pillar pages 10x jest wykonana samodzielnie. Byłoby to coś w rodzaju ekwiwalentu pozostawienia otwartej treści, która normalnie byłaby dostępna w formie ebooka do pobrania. Zwykle zawierają wewnętrzne menu nawigacyjne, ze względu na swoją długość.

Pillar pages zasobów. Te strony filarowe są prostsze i skupiają się na linkach, zarówno wewnętrznych, jak i zewnętrznych. Powinny zawierać tekst w każdej sekcji, ale głównym celem jest zapewnienie czytelnikowi najbardziej odpowiednich linków na określony temat.

Pillar pages z podtematami. Tego typu strona filarowa skupia się na tematach mniej związanych z problemem, którego temat dotyczy, ale skupia się na tematach na które chcemy być pozycjonowani jako eksperci. Nie obejmuje to głównego menu nawigacyjnego witryny, ponieważ chcemy, aby użytkownik skupił się na czytaniu i nie rozpraszał się. Na przykład Sellision, który jest agencją e-commerce, ma pillar pages podtematu „Jak poprawnie używać hashtagów na Instagramie i poprawić skuteczność publikacji”.

Jak stworzyć pillar pages

Aby utworzyć pillar pages, pierwszym krokiem jest zmiana myślenia o swojej stronie internetowej jako zbiorze słów kluczowych i zacząć koncentrować się na tematach, na które chcesz być pozycjonowany. Gdy już masz jasność którym kierunku chcesz iść, sporządź listę pomysłów na artykuły opartą na bardziej szczegółowych słowach kluczowych, które są związane z Twoim tematem głównym.

Aby ta strategia odnosiła skutek, tematy stron filarów muszą być dobrze zdefiniowane. Powinny być wystarczająco duże, aby pomieścić wiele klastrów, ale nie tak duże, aby nie można ich było zamieścić na jednej stronie.

Pillar pages powinny odpowiadać na najczęstsze pytania lub wątpliwości użytkowników na dany temat w sposób zachęcający ich do klikania podczas wpisywania powiązanego wyszukiwanego hasła. Następnie, jeśli chcą sięgnąć głębiej, mogą kliknąć jeden z linków na stronie filaru, aby uzyskać dostęp do klastra treści.

Co to jest klaster tematyczny?

Klastry tematyczne to strony, które szczegółowo omawiają każdy z tematów wymienionych na pillar pages. Klastry mają zazwyczaj formę postów na blogu, ale to nie jedyna opcja: może to być również infografika, wideo, czy np. podcasty.

Normalnie każdy klaster będzie zorganizowany wokół głównego słowa kluczowego, ale najważniejsze jest to, że naprawdę rozwiewa on wątpliwości użytkownika i dostarcza użytecznych treści.

Jakie znaczenie mają linki?

Aby cała ta struktura miała sens dla użytkowników i wyszukiwarek, konieczne jest prawidłowe jej połączenie linkami. Linki przekazują autorytet strony głównej z jednej strony na drugą i umożliwiają użytkownikom poruszanie się po tych linkach.

Istnieją różne sposoby podejścia do struktury linków pillar pages i jej klastrów, ale podstawa jest taka, że ​​pillar pages łączą się z każdym z głównych klastrów, a te z powrotem do pillar pages. Ponadto musimy wprowadzić powiązania między klastrami, zwłaszcza gdy rozwiązują one kwestie ściśle ze sobą powiązane.

Dobre praktyki dotyczące pillar pages i treści klastrów

Na koniec kilka zaleceń, jak zastosować wszystkie te informacje w praktyce i zrestrukturyzować witrynę, aby dostosować się do nowych standardów SEO.

  1. Zacznij od przeprowadzenia audytu całej treści na swojej stronie i zobacz, jak możesz uporządkować ją według tematu. Może dobrym pomysłem jest zrobienie post-it dla każdego artykułu lub strony, które już masz, i zobaczysz, jak możesz zmienić ich kolejność wokół serii głównych tematów.
  2. Organizując swoje treści, pamiętaj, że głównym celem jest konwersja. Twoje pillar pages i klastry powinny być ułożone w taki sposób, aby ułatwić użytkownikowi podążanie prostą ścieżką od wejścia na stronę do zostania “leadem”.
  3. Kiedy zaczniesz tworzyć swoje pillar pages, pamiętaj, że powinny one być dłuższe niż standardowy post na blogu. Długość zależy od rodzaju pillar pages (strona filaru zasobów to nie to samo, co pillar pages 10x), ale ogólnie zaleca się, aby zawierały one co najmniej 1500 słów. Ważne jest również, aby nie był nadmiernie długi, aby nie zniechęcać użytkowników do przeczytania go. Jeśli nie jesteś w stanie omówić głównych aspektów tematu w rozsądnej długości, zastanów się, czy nie byłoby lepiej podzielić temat na kilka pillar pages.
  4. Zadbaj o tekst linków. Zazwyczaj linki z pillar pages do klastra powinny zawierać określone słowo kluczowe (na przykład „jak zrobić świetne zdjęcia na Instagram”), natomiast linki „wstecz” z klastra powinny być bardziej ogólne (na przykład „marketing na Instagramie” ).
  5. Zrób indeks wszystkich artykułów tworzących klaster i umieść go w każdym z nich, na pasku bocznym lub na końcu każdego artykułu.
  6. Zaleca się, aby układ tekstu na pillar pages i klastrach był liniowy, typ artykułu blogowego. Unikaj samodzielnych bloków tekstowych i list rozwijanych, ponieważ Google nie będzie w stanie prawidłowo zindeksować strony.
  7. Klastry muszą być zawsze dobrze oznaczone i łatwe do kliknięcia, bez rejestrów i formularzy.
  8. Dołącz ścieżkę łączy na początku artykułów, zwłaszcza jeśli masz klastry nadrzędne i podrzędne. Ułatwi to nawigację i zapobiegnie zgubieniu się użytkownika w poziomach artykułów.
  9. Nadal korzystaj z dobrych praktyk SEO, które stosujesz do tej pory: skup się na wysokiej jakości treści, dołącz tekst alternatywny do obrazów i zdjęć, nadaj priorytet tekstowi za pomocą znaczników H1, H2, H3… lub dodaj bogatą zawartość, gdy jest to konieczne. Pillar pages to model, który dodaje, ale nie zastępuje wszystkich technik SEO, które już zastosowaliśmy.

Jeżeli potrzebujesz pomocy z pozycjonowaniem SEO Twojego sklepu lub generowaniem leadów. Z ogromną przyjemnością pomożemy Ci w osiągnięciu Twoich celów.

Skontaktuj się z nami!

Blog Agencja eCommerce Sellision