Marketing sklepów internetowych jest jednym z najczęściej wymienianych trendów rozwojowych po pandemii covid-19 jest skokowy wzrost znaczenia handlu elektronicznego, znanego konsumentowi jako zakupy w sieci. Coraz więcej klientów dokonuje zakupów właśnie w przestrzeni internetowej, gdzie można znaleźć szeroką gamę towarów w atrakcyjnych cenach. Można również porównywać ze sobą produkty od różnych dostawców bez wychodzenia z domu, a po złożeniu zamówienia mieć dostawę nawet następnego dnia.
Drugą stroną tej monety jest fakt, że zakupy online wymagają znacznie mniejszego zaangażowania, niż te dokonywane w sklepie stacjonarnym. Konsumenci mogą zapełnić wirtualny koszyk zakupowy w zaciszu swojego salonu o każdej porze dnia. Skutkuje to tym, że aż 95% kupujących nie realizuje zakupu podczas pierwszej wizyty w sklepie online. Kiedy konsument nawet nie rusza się z kanapy by dokonać zakupu, koszt porzucenia koszyka jest dla niego znikomy, w przeciwieństwie do kosztów dojazdu i czasu poświęconego na wizytę w sklepie stacjonarnym. Dlatego firmy handlujące w sieci wdrażają strategie marketingu e-commerce, starając się w pierwszej kolejności nakłonić konsumenta do podjęcia decyzji zakupowej właśnie tu i teraz, bez porzucania koszyka.
Marketing e-commerce stawia wiele pytań. Czy konsument jest gotowy do kupna? Co skłania konsumenta do zakupu właśnie w tym sklepie internetowym? Kim jest nasz konsument? Wielu nowych właścicieli sklepów e-commerce uważa, że przyciągająca wzrok, łatwa w obsłudze strona internetowa i konkurencyjne ceny są wystarczające. Jednak w rzeczywistości witryny e-commerce potrzebują znacznie więcej, aby wyróżnić się na tle konkurencji. Receptę na sukces e-commerce można streścić w trzech krokach: widoczność w Internecie, przekształcenie ruchu w sklepie na nowych klientów, zwiększenie liczby powtórnych zakupów (budowa lojalności).
Bez strategicznego planu marketingu e-commerce Twój sklep internetowy znajdzie się wśród tysięcy innych stron sprzedających podobne produkty w podobnych cenach. Strategie marketingowe, takie jak kampanie marketingowe, optymalizacja pozycjonowania w wyszukiwarkach, marketing reklam płatnych typu pay-per-click, marketing e-mailowy i analiza ruchu mogą pomóc witrynie e-commerce zdobyć i utrzymać klientów.
Marketing sklepów internetowych to praktyka mająca na celu przekierowanie użytkowników w sieci do sklepu online i przekonanie ich do zakupu produktów lub usług. Ten rodzaj marketingu wykorzystuje wiele różnych narzędzi i strategii marketingowych. Kilka skutecznych praktyk to np. optymalizacja witryn pod kątem wyszukiwarek, aby pomóc witrynie uzyskać wyższą pozycję w bezpłatnych wynikach wyszukiwania, marketing polecający, który polega na powiązaniu strony ze znanymi witrynami lub osobami oraz budowa lojalności przy użyciu narzędzi marketing automation.
Specyfika marketingu eCommerce uwidacznia się w porównaniu z marketingiem tradycyjnym. Marketing e-commerce wiąże się z szeregiem wyzwań, ale i możliwości. Przede wszystkim w Internecie konsumenci są mniej zaangażowani w zakupy, niż gdyby musieli odwiedzić sklep stacjonarny. Odwiedzenie witryny e-commerce wymaga tyle wysiłku, ile kliknięcie myszą. W eCommerce nie ma możliwości przyciągnięcia klientów fizycznymi pokusami dobrze prowadzonego sklepu stacjonarnego – brak przyciągającej muzyki, zachęcającego zapachu ani pomocnego, dobrze ubranego personelu gotowego pomóc konsumentowi w podjęciu decyzji zakupowej.
Z drugiej strony specyfika handlu elektronicznego otwiera fascynujące możliwości sprzedaży produktów, ograniczone jedynie zasięgiem firm kurierskich. Dobrze zbudowana witryna e-commerce może sprawić, że kupujący będą chcieli właśnie na niej sfinalizować swoją transakcję. Do tego niezbędna jest w pełni działająca, wydajna, szybka i prosta w obsłudze strona internetowa. Doskonały sklep internetowy nie przyniesie jednak zamierzonego efektu, jeśli wpierw nie trafią do niego potencjalni klienci. Odpowiednio dobrana strategia marketingowa realizowana przy użyciu skutecznych narzędzi marketingowych sprawi, że Twój sklep wypełni się klientami, którzy poznają, zapamiętają i zaufają Twojej marce.