Personifikacja marki

Co tworzy markę?

Są dobre i złe marki. Może nawet myślisz o kilku markach, które teraz podziwiasz lub te, których nie lubisz.

W mediach społecznościowych budowanie marki, wiąże się z wykreowaniem rozpoznawalnej i ukochanej prez ludzi marki, a to oznacza stworzenie dobrej, rozpoznawalnej i ukochanej przez obserwujących postaci (personifikacji marki).

Personifikacja marki

To dobrze stosowana strategia w marketingu. Personifikacja marki nadaje przedmiotom nieożywionym cechy osobiste. W tym przypadku marketerzy i konsumenci nadają markom cechy osobiste.

W mediach społecznościowych użytkownicy pod wpływem różnych czynników lubią odnosić się do marek jako „skrojonych” postaci, a nawet członków rodziny – nadając im pseudonimy, a wręcz odzwierciedlając stosunki międzyludzkie z innymi markami. Najlepiej to widać po brand hero takich jak “fioletowa krowa – milka”, czy “ludzik michelin”. 

Korzyści personifikacji marki

Jakie są zalety tej strategii marketingowej? Po pierwsze, ten trend pozwala fanom nawiązać bliski kontakt z markami, które im się podobają.

Ten związek nie musi być jednak dyktowany przez fanów. Często marki produkują osobę lub stworzenie, aby uosabiać markę. Ta koncepcja istnieje od wieków. Na przykład uniwersytety mają maskotki i pseudonimy, które zastępują same instytucje.

Ludziom łatwiej jest połączyć się z osobowością niż świadczeniami lub roszczeniami oferowanymi przez firmę, ponieważ większość komunikatów marketingowych brzmi tak samo: „Najlepsza wartość za najniższą cenę!”

Kiedy najlepiej zastosować tę strategię marketingową?

W marketingu ta taktyka nie jest zalecana dla marek luksusowych lub z wyższej półki. 

Jednak dobrze rozegrana strategia może przynieść dobre efekty jak np. Łabędź Swarovski. 

Oczywiście konieczne są dokładne badania, zanim wydasz środki na opracowanie uroczej postaci lub nazwy, która będzie reprezentować markę. Zastosowanie tej strategii może być trudne, gdy opinia publiczna wykształciła już swoją interpretację marki.

Dlaczego personifikacja marki działa?

Potencjalny klient rozważa zakup, następnie ocenia swoje opcje, podejmuje decyzję o zakupie lub nie, doświadcza produktu, opowiada się za produktem, rozważa sam produkt, a następnie, miejmy nadzieję, wiąże się z produktem lub marką i ostatecznie powtarza cykl ponownie. Nazywa się to pętlą lojalnościową.

Personifikacja marki jest narzędziem marketingowym od dziesięcioleci, a zwłaszcza w mediach społecznościowych, marki dosłownie zaczęły żyć własnym życiem nie tylko z maskotkami z kreskówek, ale także pod pseudonimami lub z własnym szerokim gronem znajomych.

Zespoły marketingowe muszą być świadome nie tylko tego kreowanej przez siebie wizji marki, ale także z jej ostateczną interpretacją przez opinię publiczną.