Czy wiesz, że dobrze zaprojektowany konfigurator produktu to nie tylko gadżet, ale prawdziwe narzędzie do zwiększania sprzedaży? Daje klientom nie tylko swobodę wyboru, ale także pozwala im stać się współtwórcami własnych zakupów. W erze personalizacji i szybkich decyzji zakupowych ważne jest jednak nie tylko posiadanie konfiguratora, ale i wyposażenie go w odpowiednie funkcjonalności. Jakie są najważniejsze elementy konfiguratora produktów dla e-commerce?
Skuteczny konfigurator produktu to narzędzie, które pozwala klientom nie tylko zobaczyć, ale i stworzyć produkt dokładnie odpowiadający ich potrzebom. Te dwie opcje to kluczowe elementy tego narzędzia. Aby jednak klienci chętnie z niego korzystali, musi on też posiadać inne cechy. Jakie?
Interaktywną, angażującą podróż po zakupach zapewni konfigurator posiadający intuicyjny interfejs, wizualizacje w czasie rzeczywistym oraz łatwość finalizacji zakupów. Jak zadbać o te elementy, tworząc konfigurator produktu dla sklepu internetowego? Odpowiedzi poniżej!
Intuicyjny interfejs użytkownika
Intuicyjny interfejs użytkownika jest fundamentem każdego skutecznego konfiguratora produktu. Dlaczego? Ponieważ klienci oczekują, że proces dostosowywania produktu będzie prosty i przyjemny, a obsługa narzędzia nie będzie wymagała zgłębiania instrukcji obsługi. Dlatego też intuicyjność i czytelność interfejsu są kluczowe – to one decydują o tym, czy użytkownik z ochotą przejdzie przez wszystkie etapy personalizacji, czy też szybko porzuci konfigurator z frustracją.
Zdj.1 Intuicyjny, prosty, a zarazem dostosowany do branży konfigurator produktów to klucz do sukcesu. Takie cechy ma stworzone przed nas narzędzie dla sklepu Wisan. Źródło: https://sklep.wisan.pl/
Przykłady dobrze zaprojektowanych interfejsów można znaleźć m.in. w branży motoryzacyjnej, gdzie konfiguratory samochodów oferują wyraźne kroki: od wyboru modelu, przez opcje silnika, aż po kolor i dodatki. Prostota wyborów połączona z jasnymi wizualizacjami sprawia, że klient widzi efekty swoich wyborów bez wysiłku. Podobnie branża modowa często wykorzystuje minimalistyczne menu i intuicyjne suwaki, które pozwalają klientom łatwo modyfikować kolory i rozmiary, zachowując porządek i estetykę.
Układ i estetyka interfejsu wpływają na doświadczenie użytkownika nie tylko wizualnie, ale również emocjonalnie. Przejrzysty design i łatwość nawigacji sprawiają, że klienci czują się komfortowo podczas decydowania o kolorze czy wzorze produktu. W praktyce oznacza to, że odpowiednie rozmieszczenie opcji, stosowanie spójnych ikon i przyjazna typografia mogą znacząco zwiększyć satysfakcję z użytkowania konfiguratora, a co za tym idzie – również chęć finalizacji zakupu.
Opcje wizualizacji produktu
Opcje wizualizacji to jeden z najważniejszych elementów konfiguratora. Umożliwiają one zobaczenie efektów wyborów w sposób niemal namacalny. To właśnie wizualizacje budują zaangażowanie i pomagają użytkownikom poczuć, że produkt jest już ich. W zależności od specyfiki branży i potrzeb klientów konfigurator e-commerce może oferować różne typy wizualizacji – od zdjęć, przez grafikę 2D, po zaawansowane modele 3D. Jaki typ konfiguratora więc wybrać?
- Zdjęcia i grafika 2D sprawdzają się dobrze przy prostszych produktach, np. wyborze kolorów i materiałów.
- Modele 3D są idealne dla branż, w których detale odgrywają kluczową rolę, np. w motoryzacji czy sektorze home&decor. Z konfiguratorów 3D chętnie korzysta też moda.
Bez względu, na jaki typ konfiguratora się zdecydujesz – pamiętaj – najważniejszy jest podgląd produktu w czasie rzeczywistym. Dzięki niemu klient od razu może zobaczyć, jak wybrane opcje wpływają na wygląd i charakter produktu, a tym samym na bieżąco dostosowywać swoje wybory. Znacznie zmniejsza to ryzyko niezadowolenia po zakupie. Wizualizacja w czasie rzeczywistym działa także na poziomie emocjonalnym – klient zyskuje poczucie kontroli i wpływu na finalny efekt. Co jeszcze rozpala emocje klientów?
Zdj. 2 Przykład zaawansowanego konfiguratora wizualnego dla branży fashion. Źródło: https://manashop.pl/
Podgląd 360° i interaktywne animacje. Te opcje dają pełen wgląd w produkt, co szczególnie istotne jest przy zakupach o wyższej wartości lub bardziej skomplikowanych technicznie. Obrotowy podgląd czy animacje pokazujące np. działanie mechanizmów produktu sprawiają, że użytkownik ma wrażenie, jakby testował produkt na żywo. Taka interaktywność nie tylko ułatwia podejmowanie decyzji, ale także wzmacnia zaufanie do marki, która dostarcza bogate i realistyczne doświadczenie zakupowe.
Personalizacja i szeroki wybór opcji w konfiguratorze produktów
Personalizacja to serce każdego konfiguratora produktu – to ona sprawia, że użytkownik może poczuć się wyjątkowo, wybierając produkt skrojony idealnie pod jego preferencje. Typy opcji, które konfigurator może zaoferować, są szerokie, dlatego konieczne jest dostosowanie ich do specyfiki branży.
Zdj. 3 Konfigurator produktu powinien zawierać wiele opcji wyboru – te jednak nie powinny być za szerokie, aby nie doszło do tzw. paradoksu wyboru. Źródło: https://lilou.pl/
W zależności od produktu klienci powinni móc wybierać pomiędzy różnymi kolorami, rozmiarami, materiałami, a nawet dodatkami i akcesoriami. Opcje konfiguracji zawsze powinny być jednak dopasowane do charakteru sprzedawanego produktu, bo chociaż klienci lubią szeroki wybór – to, co za dużo, to niezdrowo.
Zbytnia szczegółowość czy konieczność określania się co do nieistotnych detali może zniechęcić klientów do zakupów i przytłoczyć ich. Za to odpowiada tzw. paradoks wyboru. Aby temu zapobiec, warto ograniczyć liczbę opcji w danej kategorii lub zastosować prosty, hierarchiczny układ wyborów. Na przykład najpierw podstawowe cechy, jak kolor i rozmiar, a dopiero później dodatkowe akcesoria. W ten sposób klient ma pełną kontrolę nad procesem bez poczucia, że jest zalewany opcjami, co ułatwia podjęcie decyzji.
Cena i dostępność produktu w konfiguratorze
Zmiana koloru, dodanie dodatkowej półki do regału czy inny typ tapicerki mogą i zazwyczaj wpływają na cenę produktu. Ważnym elementem narzędzia jest więc jasna i transparentna informacja o zmieniającym się koszcie zakupu. Powinien on zmieniać się w czasie rzeczywistym, wraz z wybieraniem kolejnych opcji. Dzięki temu klient nie będzie zaskoczony przy finalizacji zakupu, a proces zakupowy będzie bardziej przejrzysty.
Zdj.4 W stworzonym przez nas konfiguratorze produktów dla sklepu netuno.pl ceny zmieniają się na bieżąco w zależności od wybranego koloru i rozmiaru koperty.
Pamiętaj też, że transparentność cenowa pełni kluczową rolę w budowaniu zaufania klientów. Gdy użytkownik ma pełny wgląd w to, ile kosztują konkretne modyfikacje, czuje, że marka jest uczciwa i rzetelna. Ukryte opłaty czy brak informacji o dodatkowych kosztach mogą łatwo zniechęcić klienta lub wywołać frustrację, co zmniejsza szansę na sfinalizowanie zakupu.
Zdj.5 Nasz konfigurator produktów sklepu Wisan dokładnie pokazuje, jaka jest cena konkretnej personalizacji produktu, zachowując transparentność ceny. Źródło: https://sklep.wisan.pl/
Zaufanie budzą aktualne informacje w zakresie dostępności produktu i czasu realizacji zamówienia, który może być znacznie dłuższy w przypadku produktów personalizowanych. W konfigurator warto więc wbudować moduł informujący klienta o czasie dostawy. Pozwoli mu to lepiej planować zakupy, a Tobie jako właścicielowi e-commerce pomoże uniknąć zwrotów, reklamacji czy nieopłaconych zamówień.
Integracja z koszykiem i płatnością
Twój klient wybrał już kolor, wzór, rozmiar, a nawet parametry techniczne produktu – i co dalej? Dobry konfigurator e-commerce powinien umożliwić mu szybkie i sprawne przejście do koszyka i zakończenie procesu zakupowego. Idealnym rozwiązaniem jest, jeśli przeniesienie do koszyka następuje za pomocą jednego kliknięcia.
Zdj. 6 W konfiguratorze Wisan dodaliśmy też informacje o dostępności produktu oraz przygotowaliśmy szybkie przejście do koszyka. Źródło: https://sklep.wisan.pl/
Prosta i przejrzysta ścieżka zakupowa zminimalizuje ryzyko porzucenia koszyka. Zupełnie odwrotnie będzie, jeśli droga z konfiguratora do płatności będzie zbyt długa lub wzbogacona o niepotrzebne kroki.
Konfigurator produktów na urządzenia mobilne
O popularności zakupów przez Internet zapewne wiesz wszystko. Czy jednak zdajesz sobie sprawę, że aż 75% polskich konsumentów składa zamówienia online, wykorzystując smartfon, 64% korzysta z komputera przenośnego, a 17% przez tablet? Te dane jasno wskazują, że dobry konfigurator produktów dla e-commerce to ten responsywny, czyli działający płynnie i niezależnie od urządzenia. Responsywność konfiguratora pozwala konsumentom dostosowywać produkty na smartfonach i tabletach, co jest nie tylko wygodne, ale też zwiększa szansę na konwersję w dowolnym miejscu i czasie.
Dobre praktyki UX dla konfiguratorów mobilnych to przede wszystkim prostota i klarowność interfejsu. Na małych ekranach kluczowe jest, aby elementy były odpowiednio duże i łatwe do kliknięcia, a także, aby układ pozostał czytelny. Popularnym rozwiązaniem jest ograniczenie liczby opcji widocznych na raz oraz zastosowanie „karuzelowych” układów, które umożliwiają wygodne przewijanie opcji bez przewijania całej strony.
Konfiguratory 3D w wersji mobilnej
Wyzwania w tworzeniu mobilnych wersji konfiguratorów obejmują dostosowanie skomplikowanych funkcji, takich jak modele 3D czy zaawansowane animacje, które mogą nie działać płynnie na mniejszych urządzeniach. Rozwiązaniem jest zoptymalizowanie grafiki oraz wykorzystanie funkcji, które nie przeciążają urządzenia, jak np. lekkie wizualizacje 2D zamiast pełnego 3D. Dzięki temu użytkownicy mobilni mogą korzystać z konfiguratora bez zacięć, co poprawia ich doświadczenie i zwiększa szanse na finalizację zakupu.
Konfigurator produktów z funkcjami społecznościowymi
Rola mediów społecznościowych w zakupach przez Internet jest ogromna. Często to tam klient znajduje produkt, który chce kupić, czy dokonuje spontanicznych zakupów pod wpływem reklam i poleceń na Instagramie, czy Pintereście. W obliczu tego możliwość udostępniania personalizowanych konfiguracji produktów staje się dużym atutem. Funkcja ta pozwala klientom dzielić się swoimi gotowymi projektami na platformach społecznościowych, co nie tylko buduje ich zaangażowanie, ale także może wzbudzić zainteresowanie znajomych i followersów. Dzięki temu marka zdobywa bezpłatny zasięg organiczny i zwiększa świadomość o swoich produktach.
Funkcje społecznościowe pozwalają klientom być ambasadorami marki, dzieląc się swoimi kreatywnymi projektami. W efekcie tworzy się tzw. social proof – znajomi widzą produkty w autentycznym, spersonalizowanym kontekście, co może zachęcić ich do dokonania zakupu. Możliwość komentowania, polubienia i dalszego udostępniania staje się dla marki ogromnym zasobem, który nie tylko buduje zasięg, ale także wspiera lojalność i tworzy emocjonalną więź z klientami.
Jak wdrożyć konfigurator produktów na stronę e-sklepu? Podsumowanie
Zastosowanie konfiguratora, to doskonały sposób na zwiększenie sprzedaży i lojalności klientów. Oferuje on im wyjątkową możliwość personalizacji. Jego wdrożenie może jednak przynieść wiele problemów. Dlaczego? O tym w III części naszego poradnika: konfigurator produktów dla e-commerce w 2025 roku. Zachęcamy też do zapoznania się z pierwszą częścią naszego poradnika, by dowiedzieć, po co i dla kogo są konfiguratory.