Budowa i wdrożenie konfiguratora produktów w e-commerce – co musisz wiedzieć?

Z poprzednich części naszego poradnika wiesz już, że konfigurator produktu to must have dla e-commerce. Przypomnijmy: pozwala personalizować doświadczenia zakupowe, a tym samym wzmacnia zaangażowanie, lojalność i zainteresowanie produktami, zwiększając tym samym sprzedaż. Stworzenie narzędzia o takich “mocach” wymaga jednak posiadania strategii i znajomości technologii. Zobacz, jak zaprojektować konfigurator, który działa, a nie tylko wygląda, oraz co robić, żeby jego wdrożenie przyniosło realne korzyści, a nie było jedynie drogim eksperymentem.

Jak zbudować konfigurator produktu na stronie internetowej – instrukcja w 3 krokach!

Budowa konfiguratora produktu to proces, który wymaga współpracy kilku zespołów – od IT, przez projektantów UX/UI, po marketing i sprzedaż. Wszystko zaczyna się od zrozumienia potrzeb klientów. Co chcą personalizować? Kolory? Rozmiary? Funkcje? A może wszystko naraz? Określenie zakresu personalizacji to fundament i pierwszy krok w budowaniu konfiguratora produktu.

Kolejny to technologia. Tę można omawiać szeroko, aby jednak maksymalnie uprościć temat: konfigurator produktów może być zaprojektowany jako dedykowana aplikacja, moduł do popularnych platform e-commerce (jak PrestaShop) lub jako bardziej zaawansowany moduł stworzony od podstaw. Technologia budowy konfiguratora jest bardzo ważna, dlatego przyjrzyjmy się zaletom i wadom każdego z tych rozwiązań.

Technologia ZaletyWady 
Gotowe modułyŁatwość integracji
Niski koszt początkowy
Szybkie wdrożenie
Ograniczone możliwości personalizacji
Podstawowe funkcjonalności
Dedykowany modułMożliwość dostosowania wyglądu i funkcjonalności dokładnie do potrzeb marki i klientów
Swoboda w implementacji unikalnych funkcji, takich jak wizualizacja 3D, zaawansowane obliczenia czy dynamiczne zmiany w czasie rzeczywistym
Duża wydajność i responsywność
Rozbudowane wizualizacja
Łatwa integracja z backendem i API
Skalowalność
Wysokie koszty budowy
Czasochłonny proces wdrożenia
Wysokie wymagania technologiczne m.in. wyższe wymagania w zakresie zasobów serwera i wydajnego sprzętu po stronie użytkownika
Ryzyko wystąpienia błędów przy implementacji zaawansowanych funkcjach
Trudniejsza obsługa 
Rozwiązania typu SaaS (Software as a Service)Szybki start
Dostęp do wsparcia technicznego
Mniejsze możliwości personalizacji
Konieczność opłacania subskrypcji
Integracja z systemami PIMCentralizacja danych produktowych
Łatwe dodawanie nowych wariantów
Zwiększenie efektywności pracy zespołów poprzez pracę na tej samej bazie danych
Spójność w wielu kanałach sprzedaży
Elastyczność w zarządzaniu dużymi katalogami produktów
Automatyzacja aktualizacji
Wysokie koszty wdrożenia
Złożona integracja z innymi systemami informatycznymi np. CRM, CMS
Konieczność przeszkolenia pracowników z obsługi konfiguratora
Czasochłonne wdrożenie
Wysokie koszty utrzymania i aktualizacji 

Ostatnim etapem budowy konfiguratora produktów są testy. Zanim bowiem narzędzie zostanie wdrożone na stronę, musisz się upewnić, czy faktycznie spełnia swoje zadania, a przy tym jest proste i przyjemne w użytkowaniu. Przy testach warto też zwrócić uwagę na to, czy konfigurator wspiera i zwiększa sprzedaż – w końcu to główny cel jego wdrożenia!

Największe wyzwania w budowie konfiguratora produktów dla e-commerce

Ambitne zadania wymagają kreatywnego podejścia i zdolności przewidywania problemów – nie inaczej jest w przypadku konfiguratora. Podczas jego budowy nie chodzi bowiem tylko o kwestie techniczne, ale o znalezienie złotego środka między oczekiwaniami klientów, wydajnością systemu a możliwościami integracji. W tych poszukiwaniach pojawić mogą się liczne wyzwania – jakie i jak sobie z nimi radzić? 

Dopasowanie konfiguratora do potrzeb klientów

Klienci mają różne oczekiwania wobec konfiguratorów – od intuicyjnego interfejsu, przez szybkie działanie, po zaawansowane opcje personalizacji. Brak zrozumienia tych potrzeb może skutkować tym, że konsumenci niechętnie będą korzystać z konfiguratora. Aby tak nie było, postaw na:

  • Badania użytkowników – zbierz opinie klientów na temat tego, jakie funkcje są dla nich najważniejsze;
  • Testowanie prototypów – pozwala na ocenę funkcjonalności przed wdrożeniem;
  • Personalizację na różnych poziomach zaawansowania – umożliwiającą dostosowanie narzędzia do szerokiego grona użytkowników.

Skala produktów i ich atrybutów

Twoje produkty mają wiele atrybutów, np. są dostępne w wielu kolorach, rozmiarach czy wykończeniach? Największym wyzwaniem dla Twojego e-commerce będzie stworzenie konfiguratora, który pozwala między nimi wybierać, a jednocześnie nie przytłacza i jest łatwy w obsłudze. Co Ci w tym pomoże?

  • Integracja z PIM, która pozwala na automatyczne wprowadzenie i aktualizowanie danych w konfiguratorze;
  • Hierarchizacja, czyli podzielenie personalizacji produktu na logiczne kroki/etapy, np. najpierw wybór kategorii, potem szczegółowych opcji;
  • Filtrowanie, czyli wprowadzenie filtrów, które pozwalają użytkownikom łatwo odnaleźć interesujące ich opcje.

Wizualizacja i funkcje graficzne

Zapewnienie realistycznej wizualizacji (np. zdjęć lub modeli 3D) jest trudne, zwłaszcza jeśli produkty mają wiele wariantów. Tego rodzaju technologie mogą też obciążać systemy i powodować dłuższe czasy ładowania. Co więc zrobić, aby nie stracić na jakości, a jednocześnie zachować estetykę? Rozwiązaniem jest optymalizacja grafiki i postawienie na początek na konfigurator produktów 2D, a na kolejnym etapie dodanie zaawansowanych opcji 3D np. dla kluczowych kategorii lub bestsellerowych produktów.

Integracja z systemami e-commerce

Konfigurator musi być zintegrowany z platformą e-commerce, systemem ERP, PIM lub CRM, co wymaga precyzyjnego planowania i zgodności technologicznej. Wyzwanie? Oczywiście, ale pokonasz je, wykonując testy integracyjne, wykorzystując API do komunikacji między konfiguratorami a systemami backendowymi, a przede wszystkim pracując z ekspertami, którzy specjalizują się w integracjach e-commerce.

Skalowalność i wydajność

Jednym z największych wyzwań jest zapewnienie wydajności konfiguratora. Musi on działać płynnie, nawet przy dużej liczbie użytkowników przebywających na nim. Problemy z działaniem mogą bowiem odstraszyć klientów, a tym samym obniżyć sprzedaż. Jak poradzić sobie z tym wyzwaniem?

  • Wybrać odpowiednią technologię
  • Postawić na optymalizację serwera
  • Regularnie monitorować działanie konfiguratora

Utrzymanie i aktualizacja

Po wdrożeniu konfigurator wymaga regularnych aktualizacji – zarówno w zakresie funkcji, jak i danych produktowych. Bez odpowiedniego wsparcia technicznego szybko stanie się przestarzały. Chcąc unikać takich problemów już na etapie wdrożenia, ułóż plan regularnych aktualizacji i zapewnij narzędziom wsparcie techniczne. Zbieraj też opinie użytkowników i stale wprowadzaj ulepszenia na podstawie ich sugestii.

Ile kosztuje konfigurator produktów dla e-commerce?

Projekty. Plany. Cele. Wdrożenia. Często wszystko to blednie, jeśli zaczynają się rozmowy o cenie. Wdrożenie nowych rozwiązań w e-commerce bardzo często (o ile nie zawsze) jest zależne od budżetu. Jakim więc musisz dysponować, chcąc zbudować konfigurator produktów? Jednocześnie odpowiedzi na to pytanie nie ma. Ta bowiem zależy od tego:

  • jak skomplikowany jest konfigurator?
  • jakie elementy logiczne musi łączyć?
  • na, jakiej technologii powstanie?

W praktyce oznacza to, że konfigurator może kosztować i 1000 zł, i 10 000 zł. Najdroższe są narzędzia zaawansowane, pozwalające na wiele opcji personalizacji, a także customowe rozwiązania. Najtańsze są gotowe moduły w formie pluginów do CMS-ów konfiguratorów, przy czym dają one najmniej opcji konfigurowania produktów.

Jak przygotować sklep do wdrożenia konfiguratora?

Wdrożenie konfiguratora produktów to inwestycja, która wymaga dokładnego przygotowania zarówno na poziomie technicznym, jak i operacyjnym. Dla Ciebie oznacza to jedno – do jego implementacji musisz odpowiednio przygotować swój sklep internetowy.


Oprócz tego, że musisz określić cel i potrzeby grupy docelowej (co dokładnie opisaliśmy w poprzednich akapitach), w ramach przygotowań musisz też przeanalizować swój asortyment. Dokładnie przejrzyj katalog produktów i wyrób te, które mogą zostać objęte personalizacją. Sprawdź też, czy dane tych produktów są kompletne i uporządkowane, a w następnym kroku przygotuj ich zdjęcia lub grafiki w różnych wariantach. Jeśli planujesz zaawansowaną wizualizację, zainwestuj w modele 3D i technologie takie jak Three.js.


W ramach przygotowań zadbać musisz nie tylko o samo narzędzie i dane, które do niego trafią, ale i o zespół. Pracownicy, którzy będą obsługiwać konfigurator i wprowadzać do niego informacje, muszą wiedzieć, jak to robić. Niezbędne będą więc szkolenia, a w dalszej perspektywie wsparcie techniczne, które będzie szybko reagować na ewentualne problemy.

Pojawienie się konfiguratora w sklepie będzie wymagać też zmiany strategii marketingowej. Już na etapie jego budowy warto zadbać, jak informować klientów o personalizacji produktów. Dobrym pomysłem są tu kampanie e-mailowe, posty na social mediach czy filmy instruktażowe pokazujące, jak korzystać z narzędzia. Podczas promocji konfiguratora wśród klientów warto też podkreślić, jakie korzyści niesie jego używanie podczas zakupów.

Kto może wykonać konfigurator produktów dla e-commerce?

Tworzenie i wdrożenie konfiguratora produktów w e-commerce to zaawansowany proces, który wymaga zarówno wiedzy technicznej, jak i doświadczenia w zakresie UX/UI oraz integracji z systemami e-commerce. Choć dostępne są gotowe wtyczki i rozwiązania, które mogą wydawać się kuszące, to w przypadku bardziej złożonych potrzeb warto powierzyć wykonanie i wdrożenie konfiguratora specjalistom, np. agencjom e-commerce takim jak nasza. Dlaczego warto nam zaufać?

  • doświadczenie w tworzeniu dedykowanych rozwiązań dostosowanych do specyficznych potrzeb biznesowych;
  • umiejętność dopasowania projektu do oczekiwań użytkowników oraz wymagań technicznych;
  • tworzenie indywidualnych i łatwych w obsłudze konfiguratorów z optymalizacją UX/UI;
  • pomoc w integracji konfiguratora z systemami e-commerce, zarządzaniem produktami, płatnościami, magazynem, platformą PrestaShop;
  • wsparcie techniczne i optymalizacja po wdrożeniu.

Chwalimy się! Nasze konfiguratory produktów

W Sellision o konfiguratorach produktów dla e-commerce jednak nie tylko piszemy, ale i je tworzymy. Mieliśmy okazję współpracować z firmami z wielu branż. Zbudowaliśmy i wdrożyliśmy zarówno proste konfiguratory produktów 2D, takie jak na sklepie Wisan, jak i rozbudowane narzędzia.

Budowa i wdrożenie konfiguratora produktów w e-commerce – co musisz wiedzieć?

Zdj. 1 Przykład konfiguratora produktu metrażowego 2D przygotowanego dla sklepu Wisan.

Projektując konfiguratory produktów, zawsze kierujemy się indywidualnymi potrzebami danego e-commerce. To dlatego nasze narzędzia są dopasowane do oferty sklepu, a także potrzeb jego klientów, co dobrze widać na przykładzie konfiguratora dla marki YUPILO. W stworzonym dla nich narzędziu skupiliśmy się na możliwościach personalizacji najważniejszych parametrów sprzętu elektronicznego, takiego jak komputery czy laptopy.

Budowa i wdrożenie konfiguratora produktów w e-commerce – co musisz wiedzieć?

Zdj. 2 Przykład spersonalizowanego konfiguratora produktu dla sklepu YUPILO.

Dla porównania, w konfiguratorze dla sklepu Netuno zastosowaliśmy zupełnie inny zestaw parametrów. Przykłady te, w praktyce pokazują, jak ważne jest indywidualne podejście do budowy tego narzędzia.

Budowa i wdrożenie konfiguratora produktów w e-commerce – co musisz wiedzieć?

Zdj. 3 Przykład spersonalizowanego konfiguratora produktu dla sklepu Netuno.

Potrzebujesz profesjonalnego konfiguratora produktów? Skontaktuj się z nami. 

Nadal zastanawiasz się, czy to narzędzie jest dla Ciebie? Zachęcamy do zapoznania się z I częścią naszego poradnika Konfigurator produktów dla e-commerce: dlaczego potrzebuje go każdy sklep internetowy? Jeśli natomiast zastanawiasz się, jakie funkcje powinien mieć dobry konfigurator produktów, koniecznie zajrzyj do artykułu Konfigurator produktów dla e-commerce: jakie są najważniejsze elementy narzędzia?

Zobacz więcej