Branża e-commerce to jedna z najbardziej konkurencyjnych. Bez względu na to czy online sprzedajesz produkty, czy usługi liczba twoich konkurentów rośnie w zawrotnym tempie. Aby wygrać z nimi wyścig, potrzebujesz pomocy, czyli agencji e-commerce, która będzie wspierać Twoje działania. Jak jednak nie dać się zwieść obietnicą i wybrać agencje, która będzie partnerem w drodze do realizacji Twojej wizji? Oto przewodnik, który odkryje przed Tobą tajemnice skutecznej współpracy i pomoże wybrać agencję, która naprawdę zrozumie Twoje potrzeby!
Czy współpraca z agencją e-commerce jest potrzebna?
E-commerce stał się nieodłącznym elementem współczesnego handlu, otwierając nowe możliwości dla przedsiębiorstw. W miarę jak konsumenci coraz częściej dokonują zakupów online, rośnie znaczenie dobrej pozycji w Internecie, a także przyjaznego sklepu. W tym kontekście agencje e-commerce, szczególnie te specjalizujące się we wdrożeniach sklepów internetowych odgrywają kluczową rolę. Ich zadaniem jest dostarczać specjalistyczną wiedzę i wsparcie techniczne, które pomagają wyróżnić się na tle konkurencji.
Dobra agencja e-commerce – jak ją znaleźć?
Na pytanie jak wybrać dobrą agencję e-commerce przedsiębiorcy poszukują odpowiedzi niczym Indiana Jones skarbów w Poszukiwaczu Zaginionej Arki. Nasz bohater musiał wnikliwie analizować mapy, unikać pułapek dobierać odpowiednich towarzyszy, a Ty – co musisz robić, aby osiągnąć sukces w e-commerce?
Zdefiniuj swoje potrzeby
Na początku musisz dokładnie przemyśleć swoje potrzeby i określić, jakiego typu usług potrzebujesz. Czy oczekujesz, że agencja przejmie cały marketing internetowy, czy może skupi się jedynie na działaniach takich jak Google Ads lub social media? A może poszukujesz agencji, która zadba o wdrożenia PrestaShop?
Zakres usług, które może zapewnić agencja, jest bardzo szeroki, dlatego Twoje potrzeby i cele biznesowe są kluczowe przy wyborze. Warto jednak przestrzec przed typowymi pułapkami, które mogą pojawić się na tym etapie. Unikaj ogólnikowości w definiowaniu wymagań – im bardziej precyzyjne będą Twoje oczekiwania, tym łatwiej będzie znaleźć odpowiednią agencję.
Badanie rynku, czyli jak naprawdę wybrać dobrą agencję e-commerce
Kolejnym krokiem jest przeprowadzenie dokładnego badania rynku, czyli sprawdzenie, jakie agencje e-commerce mają doświadczenie w wybranej przez Ciebie technologii (np. PretaShop). Podczas analizy zwróć uwagę na opinie klientów i rekomendacje – dostarczają one cennych wskazówek. Znajdziesz je zarówno na mediach społecznościowych, forach dyskusyjnych, jak i stronach branżowych takich jak Clutch czy G2.
Analiza musi również obejmować sprawdzenie portfolio agencji. Zobacz, jakie projekty zrealizowały w przeszłości oraz jakie mają doświadczenie we wdrażaniu danej technologii. Analizując ich prace, oceniaj:
- ich styl,
- jakość wykonania,
- zgodność z najnowszymi trendami.
Zwróć uwagę czy portfolio zawiera różnorodne realizacje, które demonstrują umiejętności i kreatywność agencji.
Nasza rada. Unikaj agencji niemających doświadczenia w technologii, w której działa Twój sklep internetowy (lub pokrewnych). Jego brak najpewniej będzie oznaczać, że agencja nie będzie w stanie zrozumieć potrzeb Twoich i klientów e-sklepu, a przez to pojawią się trudności w optymalizacji i wdrożeniu funkcjonalności strony internetowej.
Dobry zespół dla Twojego biznesu
Wiesz już, że agencja e-commerce umie projektować i wdrażać sklepy internetowe odnoszące sukcesy. Kolejnym krokiem jest sprawdzenie, kto realnie będzie pracował nad Twoim projektem. Koniecznie zapytaj o konkretnych specjalistów i zastanów się, czy oni są potrzebni do zrealizowania Twojego projektu. Niewiele Ci bowiem pomoże, że agencja zatrudnia specjalistów SEO, e-mail marketing, social media marketing i osoby odpowiedzialne za content marketing, jeśli Ty potrzebujesz współpracy z projektantem UX, programistą backend i frontend czy testerem.
Jednocześnie pamiętaj, że e-commerce po wdrożeniu będzie potrzebować usług związanych z marketingiem internetowym. Dobrze, więc jeśli oferta agencji to nie tylko implementacja, ale i utrzymanie oraz rozwój, a także optymalizacja. Kompleksowy plan działania zapewni Ci bowiem konwersje i przychód.
Klient nasz pan, czyli jak sprawdzić, czy z agencją będzie się dobrze współpracować?
Przy działaniach marketingowych i wdrożeniowych ważne jest nie tylko, aby agencja e-commerce spełniała Twoje oczekiwania. Musi umieć także zorganizować proces współpracy w sposób przejrzysty i efektywny. Co to oznacza w praktyce?
Zacznijmy od komunikacji. Ważne jest, aby zrozumieć, jak wygląda proces komunikacji z agencją. Jak często będziesz otrzymywać aktualizacje dotyczące postępów projektu? Kto będzie Twoim punktem kontaktowym? Jak z nim będziesz się komunikował (mail, telefon, wideokonferencje)? Jak często? To tylko niektóre pytania, które warto zadać przed podpisaniem umowy.
Koniecznie zapytaj też, jak agencja zarządza projektami i jakie narzędzia do tego wykorzystuje. Upewnij się, że zespół pracujący nad wdrożeniem sklepu ma odpowiednie procedury i metodyki (np. Agile, Scrum), które pozwolą na elastyczne i skuteczne podejście do realizacji projektu.
Na tym etapie przychodzi też czas na rozmowę o terminach i budżecie. Dobrze zdefiniowane terminy pozwolą na skuteczne planowanie działań, a jasno określony budżet pomoże uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek w przyszłości. Koniecznie zwróć też uwagę, czy agencja marketingowa jest transparentna w kwestii kosztów – zapytaj o wszelkie potencjalne dodatkowe opłaty oraz o to, jak wygląda proces ustalania kosztów za poszczególne etapy pracy.
I jeszcze jedno…
Czy droga agencja to najlepsza agencja?
Nie zawsze cena jest wyznacznikiem jakości usług. Praktyka pokazuje jednak, że droższe agencje to te mające większe doświadczenie i lepiej wyspecjalizowane. Ponadto często wyższa cena często jest tylko pozorna. Inwestując w pracę specjalistów, już na starcie eliminujesz błędy, opóźnienia i niedociągnięcia, które potem mogą Cię sporo kosztować. Kluczem jest znalezienie tej, która rozumie Twoje potrzeby, ma odpowiednie doświadczenie w technologii wdrożeniowej i potrafi dostosować swoje usługi do Twojego budżetu. Dlatego warto rozważyć nie tylko koszty, ale także kompetencje, portfolio i opinie innych klientów, aby podjąć najlepszą decyzję dla swojego projektu.
Jak wybrać dobrą agencję e-commerce – podsumowanie
Wybór agencji e-commerce to dopiero początek przygody! Po podjęciu decyzji nadchodzi czas na dopełnienie formalności, a więc podpisanie umowy i zaaranżowanie współpracy, która przyniesie rezultaty. Ustalenie potrzeb, strategii komunikacji i zarządzania projektami to kluczowe elementy, które zadecydują o tym, czy wasza wspólna podróż będzie udana. Pamiętaj, że dobra agencja to nie tylko dostawca usług, ale także twój sojusznik w podboju rynku e-commerce!