E-mail jest jedną z najpopularniejszych form komunikacji. Szacuje się, że na świecie jest wysyłanych ok. 2,8 miliona e-maili co sekundę.
Czym jest e-mail marketing?
E-mail marketing to wykorzystanie narzędzi poczty e-mail do tworzenia baz określonych segmentów klientów i dostarczania spersonalizowanych wiadomości marketingowych. Jest to jeden z najszybszych, najtańszych i najłatwiejszych sposobów łączenia marketerów z klientami. Większość internautów posiada konta e-mail, które pozwalają im na natychmiastowe otrzymywanie niemal nieograniczonej liczby wiadomości.
W tym momencie znaczna część maili zawiera w sobie przekaz marketingowy lub kampanie marketingowe. Newslettery zawierające katalogi, broszury, kupony i wiele więcej codziennie trafiają do skrzynek pocztowych.
Reklamy mogą być bardzo bogate w treści, obrazy, video lub mogą być dość proste. Wygląd reklamy zależy od firmy i sprzedawanego produktu. E-mail może pomieścić prawie każdą wiadomość, którą marketer chce wysłać.
Największą zaletą e-mail marketingu jest to, że umożliwia marketerom wysyłanie dostosowanych wiadomości do określonych klientów. Większość odbiorców reklam prasowych, radiowych i telewizyjnych z reguły nie jest w danym momencie zainteresowana zakupem reklamowanego przedmiotu lub usługi. w przypadku e-mail marketingu, przekaz marketingowy jest dużo bardziej spersonalizowany i precyzyjnie trafia do grupy potencjalnie zainteresowanych odbiorców.
E-mail marketing stosuje stare strategie do nowych narzędzi. Mimo że poczta e-mail jest narzędziem cyfrowym, struktura treści reklamy e-mailowej nie różni się znacząco od reklamy drukowanej istniejącej od stuleci.
Rodzaje e-mail marketingu:
Bezpośrednie e-maile – służą do bezpośredniego informowania klientów o nowych produktach, wyprzedażach i ofertach specjalnych. Dostarczają klientom informacje o produktach i zwykle udostępniają link umożliwiający szybkie dodanie produktu do wirtualnego koszyka. Są one podobne do kuponów, katalogów i ulotek sprzedażowych.
Biuletyny e-mailowe — są to regularne wiadomości e-mail wysyłane do listy subskrybentów, którzy wyrazili chęć otrzymywania komunikacji marketingowej o tym właśnie charakterze. Biuletyny zwykle nie zawierają jednoznacznych komunikatów sprzedażowych, ale raczej starają się budować bliską relację między klientem a marką. Wiadomości te często mają ton konwersacyjny i zawierają treść intrygującą klienta. Celem jest utrzymanie kontaktu klienta z firmą, nawet jeśli nic w tym momencie nie kupuje.
Wiadomości transakcyjne — są to wiadomości e-mail wysyłane automatycznie przez sklep internetowy po zarejestrowaniu określonych zdarzeń. Gdy klient kupuje produkt lub dokonuje rezerwacji, wysyłane są e-maile potwierdzające transakcję. Legitymizują one handel online, dając klientom fizyczny dowód zakupu. E-maile transakcyjne są obecnie często wykorzystywane jako dodatkowy nośnik treści o charakterze marketingowym.